Miljoenenclaim op komst om woekerrente ABN Amro terug te krijgen

ABN AMRO en andere kredietverstrekkers moeten mogelijk vrezen voor een miljoenenclaim. Consumentenbond Claimservice onderzoekt die mogelijkheid, maakt de organisatie bekend in het televisieprogramma Kassa.

Het gaat om compensatie voor zogenaamde woekerrentes die ABN AMRO, Santander en Vesting Finance rekenden op doorlopend krediet.De organisatie wil gedupeerden helpen dat geld terug te krijgen. 

Consumentenbond Claimservice loopt daarbij vooruit op de beroepsprocedure van deze banken bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) op 7 december. Ook Stichting Geldbelangen die de ABN Amro-klant vertegenwoordigt in deze procedure is overtuigd van de goede afloop van de zaak. 

ABN Amro daarentegen zegt de uitspraak met vertrouwen tegemoet te zien, terwijl de geschillencommissie van het Kifid deze zomer drie voor de banken negatieve uitspraken deed waaruit blijkt zij hun klanten te veel rente hebben laten betalen.

Uit berekeningen die Kassa (BNNVARA) maakte in samenwerking met Stichting Geldbelangen blijkt dat ABN Amro -klanten niet alleen te veel rente betaalden over doorlopende kredieten; ook de rente op roodstaan op betaalrekeningen blijkt niet in de pas te lopen met de gedaalde marktrente. Terwijl de Europese Centrale Bank de rente verlaagde, verhoogde ABN Amro die opmerkelijk genoeg juist. Het schadebedrag loopt veelal in de duizenden euro’s per krediet.

Consumentenbond Claimservice gaat gedupeerde wurgkrediet helpen

Consumentenbond Claimservice, het samenwerkingsverband tussen de Consumentenbond en massaclaimspecialist ConsumentenClaim,  roept mensen op om zich massaal aan te melden. Dat kan via de website Consumentenbond Claimservice. ‘Wij schatten dat ABN Amro circa 80.000 van deze kredieten heeft versterkt en daar komen de betaalrekeningen nog bij waarop mensen rood stonden tegen een te hoge rente.Het is schokkend om te zien dat banken duizenden euro’s ten onrechte bij klanten in rekening hebben gebracht. Dat moeten banken netjes oplossen en daarvoor willen wij gaan zorgen’, zegt directeur Stef Smit van Consumentenbond Claimservice.

De claimorganisatie zegt zich in eerste instantie te richten op ABN Amro, Santander en Vesting Finance, maar roept iedereen op zich te melden die denkt dat hij te veel rente heeft betaald over een krediet bij een geldverstrekker.  Smit: ‘Het is goed mogelijk dat ook andere banken over de schreef zijn gegaan, we zijn dat nog aan het onderzoeken.’

Kassa zet zich in samenwerking met Stichting Geldbelangen al sinds 2016 in voor consumenten met een woekerkrediet. De uitzendingen resulteerden uiteindelijk in een compensatieregeling van Credit Agricole Consumer Finance (CACF), waarvoor de website  www.mijnrentevergoeding.nl in het leven werd geroepen.

Het concern reserveerde daarvoor een bedrag van meer dan 124 miljoen euro. Tot nu toe hebben 65.000 klanten een vergoeding ontvangen. Ook lopen er nog klachten bij het Kifid, omdat CACF minder vergoedt dan volgens de Commissie van Beroep van het Kifid voorgeschreven. CACF compenseert mensen met contracten die bestonden vanaf 2008, en laat na mensen te compenseren die al een contract hadden voor die tijd.  Volgens de Commissie van Beroep van het Kifid zouden mensen met oudere contracten gecompenseerd moeten worden vanaf 2005. 

Uitzending terug kijken? Klik hier

#PUblicaties onder meer @De Telegraaf, @AD, @Nu.nl, @Business Insider en diverse regionale kranten, waaronder @De Gelderlander