Miljoenenclaim ABN Amro stap dichterbij

Een uitspraak van de Commissie van Beroep van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID) betekent een doorbraak voor tienduizenden klanten van ABN Amro, die te veel rente hebben betaald over hun doorlopende krediet. 

Het gaat hierbij om al langer lopende consumentenkredieten met een variabele rente die door deskundigen wurgkredieten worden genoemd. 

De Commissie van Beroep (CvB) onderschrijft de eerdere uitspraak van de geschillencommissie en stelt dat de klager had mogen verwachten dat de rente op zijn doorlopend krediet gedurende de looptijd van dat krediet in de pas zou blijven met de relevante marktrente. Uit berekeningen van Stichting Geldbelangen die de ABN Amro-klant vertegenwoordigde, blijkt dit niet het geval te zijn. Hierdoor heeft deze klant volgens haar berekening circa 5200 euro te veel aan rente betaald.

De CvB heeft ABN Amro veroordeeld uit te rekenen hoeveel de consument precies te veel heeft betaald. De bank moet dat bedrag binnen zes weken terug betalen. 

Binnen een paar weken volgt volgens het Kifid de CvB-uitspraak over kredietverstrekkers Santander en Vesting Finance. Het gaat hierbij om twee vergelijkbare zaken. Kifid heeft nog een tiental soortgelijke klachten tegen ABN Amro in behandeling. Bij de beoordeling van deze klachten zal de Geschillencommissie de lijn volgen zoals uiteengezet in de vandaag gepubliceerde uitspraak van de Commissie van Beroep.

Hoopgevende uitspraak voor tienduizenden klanten met wurgkrediet 

De miljoenenclaim die Consumentenbond Claimservice overweegt in te dienen tegen ABN Amro, Santander en Vesting Finance komt daarmee een stap dichterbij. ‘We willen de banken eerst de gelegenheid geven om zelf te reageren op de uitspraak. Het zou ze sieren als ze uit eigen beweging mensen gaan compenseren. Daarin zullen wij bemiddelen. Zo niet dan gaan wij in actie komen’, reageert directeur Stef Smit op de uitspraak van de CvB.

De claimorganisatie die samenwerkt met de Consumentenbond schat in dat ABN Amro circa 80.000 van deze kredieten heeft versterkt en daar komen de betaalrekeningen nog bij waarop mensen rood stonden tegen een te hoge rente. Zij zegt zich in eerste instantie te richten op ABN Amro, Santander en Vesting Finance, maar roept iedereen op zich te melden die denkt dat hij te veel rente heeft betaald over een krediet bij een geldverstrekker. 

Consumentenprogramma Kassa (BNNVARA) heeft de problemen met de wurgkredieten vanaf 2016 op de kaart gezet samen met Stichting Geldbelangen. Deze ‘nieuwe’ uitspraken zijn in lijn met eerdere uitspraken tegen Crédit Agricole Consumer Finance die uiteindelijk resulteerden in een compensatieregeling. Daarvoor is circa 123 miljoen euro uitgetrokken.

Uit onderzoek van Stichting Geldbelangen en consumentenprogramma Kassa (BNNVARA) blijkt dat ABN Amro-klanten niet alleen te veel rente betaalden over doorlopende kredieten; ook de rente op roodstaan op betaalrekeningen blijkt niet in de pas te lopen met de gedaalde marktrente. Kassa besteedde hieraan aandacht in de uitzending van 28 november jl. 

ABN Amro ligt ondertussen ook onder vuur door de organisatie Shureluck die ondernemers bijstaat. Hieraan besteedde Kassa afgelopen zaterdag aandacht. Bij deze organisatie zijn inmiddels honderden ondernemers aangesloten die torenhoge rentes hebben betaald over hun ondernemerskrediet. Ook hier liet de bank de rente niet mee dalen met de marktrente die vanaf 2008 fors omlaag ging. Ondernemers betaalden hierdoor in het ergste geval tot 80.000 euro te veel rente afhankelijk van de looptijd en hoogte van de lening. Shureluck gaat een gerechtelijke procedure starten om dat geld terug te krijgen.

Aanstaande zaterdagavond besteedt Kassa (BNNVARA) uitgebreid aandacht aan de CvB-uitspraak en wat hiervan de gevolgen hiervan zijn voor de tienduizenden andere consumenten met een dergelijk krediet.