Viaplay-klanten moeten een compensatie ontvangen vanwege de slechte beeldkwaliteit van de Formule 1- streams. Daar is het bedrijf volgens Europees recht toe verplicht. Dat zegt de Consumentenbond die Viaplay een week de tijd heeft gegeven om met een compensatievoorstel te komen voor haar klanten. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) laat weten bij de Zweedse toezichthouder aan te dringen op een oplossing voor Nederlandse klanten.
Dat hebben de Consumentenbond en de ACM het consumentenprogramma Kassa (BNNVARA) laten weten dat hieraan vanavond aandacht aan zal besteden.
Over de Formule-1 streams van Viaplay regent het al maandenlang klachten. Ook dit weekend tijdens de Grand Prix van Monaco stonden de sociale media er weer vol mee. Veel abonnees beklagen zich over een lagere beeldkwaliteit, haperende streams of streams die uitvallen.
Ook komen er bij zowel de ACM als de Consumentenbond veel klachten binnen over de slechte bereikbaarheid van de klantenservice.
Viaplay heeft de Consumentenbond beloofd op alle klachten op Klachtenkompas te zullen reageren, verder geeft het bedrijf aan niet te kunnen zeggen wanneer de problemen zijn opgelost. Woordvoerder Gerard Spierenburg: ‘Wij hebben laten weten dat we verwachten dat Viaplay klanten zal compenseren, en dat het beter bereikbaar is voor consumenten. We willen binnen een week van Viaplay horen wat het gaat doen’.
Ook Kassa (BNNVARA) heeft geprobeerd een reactie te halen bij Viaplay. Vooralsnog kan de Nederlandse woordvoerder niet aangeven of klanten een compensatie kunnen verwachten. Mogelijk volgt later vandaag nog een reactie vanuit het hoofdkantoor in Stockholm.
#PUblicaties onder meer @RTL Nieuws, De Telegraaf, Tweakers, Hart van Nederland en Radio 1.