Alarm VvE-besturen: Geen verplichte laadpunten e-auto in ondergrondse garage

Verenigingen van eigenaren maken zich grote zorgen over een nieuwe wet waardoor bewoners laadpunten voor elektrische auto’s in ondergrondse garages kunnen afdwingen. Het merendeel van de VvE’s wil het laatste woord hebben over het al dan niet plaatsen van laadpunten, omdat zij door onduidelijke brandveiligheidsadviezen betwijfelen of het wel mogelijk is om hun garages brandveilig te maken.  

Dit blijkt uit een analyse van 178 reacties, van vooral VvE’s, die zijn binnengekomen via de internetconsultatie voor het Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE’s. Een vergelijkbaar beeld komt naar voren uit een peiling van Stichting VvE-Belang, die opkomt voor de belangen van VvE’s.

De notificatieregeling wordt nog uitgewerkt in een zogenoemde Algemene maatregel van Bestuur (AmvB) met brandveiligheidsvoorschriften waaraan bewoners zich moeten houden. Het is echter nog onduidelijk welke eisen daar precies in komen te staan en of die wel uitvoerbaar zijn.

Het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) laat weten dat wat haar betreft in elk geval moet worden opgenomen dat elektrische voertuigen met een storing, of mogelijke beschadiging niet in de garage mogen staan. En dat laadpunten bij voorkeur bij de uitgang van parkeergarages worden ingericht. Dan kan de brandweer gemakkelijker bij een brandende elektrische auto, mocht het onverhoopt mis gaan. 

Maar vooral over dat laatste punt is onrust, want veel laadpunten zijn inmiddels achterin garages geplaatst. “Omdat de meeste mensen hun appartement inclusief parkeerplek hebben gekocht, kunnen zij die niet verkopen en inruilen voor een plek bij de uitgang. Voor laadpunten bij de uitgang is daardoor veelal simpelweg geen plek”, legt Kees Oomen van VvE-Belang uit. 

Sprinklerinstallatie?

Er is ook onduidelijkheid over de noodzaak om een sprinklerinstallatie te plaatsen. In garages van meer dan 1000 m2 zit volgens het IFV over het algemeen zo’n installatie, omdat hiermee het risico van instorting, branduitbreiding en rookverspreiding naar andere bouwdelen en voor de omgeving afneemt. Uit een publicatie van het IFV blijkt echter dat ‘nader onderzoek nodig is om te bepalen of een sprinkler- of watermistinstallatie ook geschikt is om een beginnende brand van een elektrisch aangedreven voertuig onder controle te houden, of dat daarvoor altijd een aanvullende brandweerinzet noodzakelijk is. Verder is nader onderzoek nodig om te bepalen welk type brandbeheerssysteem het beste past bij een brandscenario met elektrisch aangedreven voertuigen’.

Zorgen over kosten

Bewoners zijn ook bezorgd over de kosten, want wie gaat al die bouwkundige aanpassingen betalen? De VvE blijft verantwoordelijk voor de brandveiligheid in de parkeergarage. Oomen: “Deze maatregelen kosten serieus geld en komen voor last van de gemeenschappelijke eigenaars waarvan er heel veel geen elektrisch oplaadpunt zullen hebben. Het kan niet anders dat dit gaat leiden tot heel veel conflicten. Daar moet de overheid echt iets aan doen.’”

70 procent van de gebouwbeheerders en VvE-besturen is alle onduidelijkheid zat en vindt dat veel meer laadpunten moeten komen in de publieke ruimte. Mede door aandacht van het tv-programma Kassa die voor haar uitzending van 22 februari 2020 meerdere deskundigen sprak die stellen dat je in verouderde garages helemaal niet ondergronds moet willen laden.

Als bewoners een laadpunt op straat aanvragen, krijgen ze daarvoor vaak echter geen toestemming van de gemeente, omdat er een inpandige garage is waarvan zij gebruik moeten maken, blijkt uit nader onderzoek van Kassa. Het IFV laat Kassa weten dat dit niet de bedoeling is en adviseert gemeentes hier soepeler mee om te gaan. Het IFV vindt tevens dat VvE’s het laatste woord moeten hebben over het plaatsen van laadpalen. 

Uitzending terug kijken? Klik hier.

#PUblicatie @Autoweek