ABN Amro wil klant met wurgkrediet niet compenseren

ABN AMRO, Santander, Vesting Finance/Hollandsche Disconto Voorschotbank en Crédit Agricole Consumer Finance moeten mogelijk 500 miljoen tot een miljard uittrekken om klanten die te veel rente hebben betaald over hun doorlopende krediet te compenseren. Dit stelt Stichting Geldbelangen in een uitzending van Kassa.

De kredietverstrekkers trekken alles uit de kast om aan deze megaclaim te ontkomen. Alle drie deze banken zijn de afgelopen weken in beroep gegaan tegen uitspraken hierover door het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). ABN AMRO en Santander hebben advocatenkantoor Loyens en Loeff ingeschakeld voor hun verdediging. Dit blijkt uit onderzoek van Kassa.

Kern in alle drie uitspraken (GC 2020-550; GC 2020-622; GC 2020- 659) is dat consumenten mogen verwachten dat de rente op hun doorlopend krediet gedurende de looptijd van dat krediet in de pas zal blijven met de relevante marktrente. Deze uitspraken zijn in lijn met eerdere uitspraken tegen Crédit Agricole Consumer Finance die uiteindelijk resulteerden in een compensatieregeling. Daarvoor is circa 123 miljoen euro uitgetrokken.

Uit onderzoek van Kassa en Stichting Geldbelangen blijkt dat op de doorlopende kredieten nauwelijks is afgelost en vrijwel alleen maar rente is betaald. ABN AMRO klanten betaalden tot maar liefst 12.000 euro te veel rente. Dit blijkt uit berekeningen op basis van vergelijkbare uitspraken over Crédit Agricole Consumer Finance. Opvallend genoeg verhoogde ABN AMRO de rente op de kredieten na 2008, terwijl de Europese Centrale Bank de rente op dat moment juist fors verlaagde vanwege de financiële crisis. Die stijging was in 2011 nog gaande, terwijl de Ombudsman van het Kifid toen al opmerkte dit niet wenselijk te vinden.

Goedhart noemt het schandalig dat de banken het klantbelang niet centraal stellen. “Vooral van ABN AMRO die miljarden aan staatsteun heeft ontvangen, en voor het grootste deel in handen is van de staat, mag je verwachten dat die zo snel mogelijk de te veel betaalde rente terug geeft aan de klant.” Hij benadrukt: “Het is geen schade voor de bank; alleen minder winst.”

Opmerkelijk genoeg lijkt het Kifid op de hand zijn van de banken door zelf beroep open te stellen (op grond van artikel 2.2 a. uit hun Reglement Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening). “Dat had het Kifid niet hoeven te doen. Banken hadden ook zelf in beroep kunnen gaan (op grond van artikel 2.2. c. uit datzelfde reglement). In dat geval had de bank onder meer de juridische kosten van de consument moeten betalen. Banken kunnen nu weliswaar besluiten om uit eigen beweging klanten te compenseren voor rechtsbijstand, maar dat zijn ze niet verplicht”, aldus advocaat financieel recht Harm Jan Tulp.

Stichting Geldbelangen vindt het schandalig dat consumenten hun eigen verdediging moeten voeren. Voorzitter Rob Goedhart: “Dat betekent dat consumenten individueel achter hun bureau of keukentafel moeten bedenken hoe zij hun klacht ‘verdedigen’ terwijl deze twee banken een heel duur advocatenkantoor hun argumenten laat bedenken.”

De onafhankelijkheid van het Kifid ligt al langer onder vuur na uitzendingen hierover van Kassa en Radar (AVROTROS). Minister Hoekstra (Financiën) kondigde dit jaar een onafhankelijk onderzoek aan naar het functioneren van het Kifid.

Alle 40 vergelijkbare klachten tegen ABN AMRO, Santander en Vesting Finance en hun dochterbedrijven zijn volgens het Kifid aangehouden totdat de Commissie van Beroep uitspraak zal doen. De behandeling van de overige 60 klachten over het rentetarief op doorlopend krediet gaan wel door.

Het Kifid geeft aan in het belang van de zaak direct beroep te hebben open gezet. En bevestigt dat in die situatie niet automatisch afspraken over het dragen van kosten voor de consument gelden. Kifid vindt dat ongewenst en gaat het reglement daarop aanpassen. De nieuwe afspraken gelden vanaf circa maart volgende jaar. Kijk hieronder voor de hele reactie van het Kifid.

ABN AMRO heeft inmiddels aangegeven bij te dragen in de kosten voor procesvertegenwoordiging van de betrokken klant. Of Santander en Vesting Finance dat ook van plan zijn, is nog niet bekend.

Kijk op de website van Kassa (BNNVARA) voor de hele reactie van het Kifid en de kredietverstrekkers.

Terugkijken? Klik hier.

#PUblicaties @Telegraaf, @RD, @ND en @IEX en SP-Kamerlid Mahir Alkaya stelde pittige Kamervragen.

OPROEP

Denk jij dat je ook veel te veel hebt betaald voor een doorlopend krediet en kun je dat ook aantonen?  Heb je misschien zelfs meerdere kredieten (gehad) waarop je mogelijk overal te veel rente hebt betaald? Laat het ons dan weten voor een vervolguitzending via kassa@bnnvara.nl. We komen heel graag met je in contact.