ABN AMRO moet in compensatieregeling tóch rekening houden met ‘rente-over-rente’-effect

Bij het berekenen van de compensatie voor te veel betaalde rente op doorlopend krediet moet ABN AMRO wél rekening houden met het zogenoemde ‘rente-over-rente’-effect. Dat blijkt uit de op 11 augustus 2022 gepubliceerde uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid. Claimorganisatie Geldbelangen denkt dat de uitspraak de bank nog eens 170 miljoen euro kan kosten.

In de kwestie gaat het om klanten die een doorlopende lening hadden met een variabele rente. ABN AMRO volgde, net als andere banken zoals ING en Rabobank, met zijn rentes niet genoeg de marktrente. Kifid oordeelde eerder al dat klanten dat wel mochten verwachten, tenzij de bank nadrukkelijk anders had vermeld.

“Mogelijk tot duizenden euro’s terug”

Uit berekeningen van Stichting Geldbelangen blijkt dat het compensatiebedrag, zoals de bank dat nu voorstelt, kan verdubbelen als de bank ook de rente-op-rente teruggeeft. De vergoeding kan zomaar honderden, soms zelf duizenden euro’s extra per klant betekenen.

Ook andere banken kunnen door deze uitspraak worden gedwongen om rente-op-rente terug te geven aan klanten. Op dit moment nemen alleen Rabobank en Crédit Agricole Consumer Finance (CACF) dit element mee in de berekening van hun compensatie. CACF berekent de vergoeding van de compensatie echter nog steeds vanaf het jaar 2008 via Mijnrentevergoeding.nl waardoor klanten met oudere kredieten te weinig terugkrijgen. 

Ook ABN Amro berekende de vergoeding in eerste instantie geautomatiseerd vanaf 2008. Na veel kritiek besloot de bank 90 miljoen extra uit te trekken om een geautomatiseerde vergoeding uit te keren vanaf 2001. Dat kwam boven de 250 miljoen die bank al apart had gezet.

De compensatieregeling verschilt dus per kredietverstrekker en is aan verandering onderhevig. Sommige banken, zoals Santander en Hollandsche Disconto Voorschotbank (ook wel bekend als Vesting Finance) hebben nog helemaal geen algemene compensatieregeling getroffen. Klanten zouden op individuele basis worden geholpen volgens de Consumentenbond die bij deze kredietverstrekkers een compensatieregeling probeert af te dwingen.

Klanten die menen recht te hebben op een compensatie, maar die niet ontvangen, of een te laag bedrag krijgen uitgekeerd, kunnen een klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening.

Kassa vraagt al sinds 2016 aandacht voor de wurgkredieten. Crédit Agricole Consumer Finance werd dankzij onze uitzendingen op de knieën gedwongen en besloot mensen te compenseren. Vervolgens bleek de ene na de andere bank over de schreef te zijn gegaan, waaronder ABN Amro en Rabobank. Veel banken wilden klanten in eerste instantie niet compenseren. Na diverse uitzendingen kwamen ze weliswaar met een compensatieregeling, maar Kassa liet zien dat die die aan alle kanten rammelde. De uitzendingen leidden ertoe dat ABN Amro onlangs nog eens 120 miljoen euro extra uittrok aan compensatie, bovenop de eerder afgedwongen 360 miljoen euro. ING besloot recent om dezelfde reden 75 miljoen euro extra opzij te zetten.

Uitzending terugkijken? Klik hier.